onsdag 24 augusti 2022

Det drar sig mot afton...

 men, är så sugen på att få se resultatet, så vi kör på! Garnet fick koka någon timme, grytvakten hade eget, parallellt projekt igång och jag hade ett inbokat möte mitt i koket så tider och temperaturer är osäkre. När jag kom hem var temperaturen i badet ca 85 och sjunkande. 



Tre timmar senare är temperaturen nere i ca 45 grader  och jag  skyndar på processen något genom att tillföra litet kallvatten. När badet är nere på strax över 30 plockar jag upp garnet och kramar försiktigt ur litet överskottsvätska.


Garnet har antagit en tämligen grå nyans och gråast är det i några partier som troligen är de samma som var extra gulnade i samband med tvätten. 

Häller det sparade färgbadet på bark i kastrullen och fyller på med vatten så det blir ca 12 liter vätska och tillsätter garnet. Nu ska det få värmas sakta till nära kokpunkten igen och koka i en timma.


 

Jag tar mig en välbehövlig paus och spanar på min litet hösttrötta rabatt 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar