onsdag 17 augusti 2022

Garn, garn och mera garn!

 


Är lätt överväldigad. På väg hem från sommarens besök i de nordligare (dvs mellansvenska) breddgraderna i södra Lappland för ett par dagar sedan gjorde vi vårt traditionella nedslag hos Clas i Insjön. 

En ringsekreterarkollega hade någon vecka tidigare lagt ut en bild, på Facebook, på garn hon fyndat på Insjöns Väveri, och ett sådant tips måste kollas upp. Så, efter att Clas var besökt så promenerade jag iväg på gatorna bakom det stora köpcentret och hittade till Väveriet, och minsann! här gick det att fynda. Så, nu är jag lycklig ägare av 12,55 kg tvåtrådigt ullgarn med 10% inslag av viscos i några väl valda färger. Vad skall bli av detta?

Det första som lockar är att sticka ett gäng Riddari - men, färgerna som finns är inte riktigt kompatibla, så, det behövs kompletteringar. Nu tänker jag mig inte mer inköp, nej, min håg står till färgning! Spolen längst till vänster, med vitt garn är på 2,9 kg den med en ljusgrå och en vit tråd är även den på över 2 kg. Dessa tänker jag mig att skatta för att färga med litet olika fynd från växtriket.

Bark är ett alternativ som frestar, och vi har gott om bl a björkved liggande på tomten, Rabarberblad har vi också gott om så här på sensommaren, vad jag kan läsa mig till är de bra dels för betning men också för färgning så det tror jag blir intressant. Björkarna som ännu står är fortfarande fullt lövklädda, vill iofs minnas från den hittills enda erfarenheten av växtfärgning jag har, för sådär 40 år sedan, att det är vårens löv som ger bäst resultat, men det får bli vad det blir, det fina med växtfärgningen är ju just att man aldrig kan veta exakt vad det ska bli, men, blir det inte alls som man vill, ja, då kan man göra ett nytt bad med någon förhoppningsvis starkare färggivare. På de närbelägna hyggena växer och blommar just nu renfanan rikligt. Allt som allt tror jag att här finns hopp om diverse gula/gulgröna/gulbruna och eventuellt bruna färger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar