söndag 21 augusti 2022

Färga med bark från björk

 Var ju bara tvungen att testa!

Maken skördade drygt 1,5 kg bark från fällda björkar på tomten. Träden har legat ett bra tag, mossa har börjat växa på stammarna, men det hoppas vi inte är till nackdel!

Letar fram en stor, gammal emaljerad kastrull i garaget och ett par bitar järnplåt som får koka med barken i vårt järnrika brunnsvatten i drygt 1,5 timmar.

Lägger i två små härvor à ca 2 g vardera vitt och grå/vitt ullgarn som får koka med hela tiden.

Så här ser det ut i kastrullen när vi slår på plattan. 


Barken och ullen får koka i halvannan timme och därefter kallna över natten.

Söndag förmiddag hämtar jag in ullen, tvättar ur böset och tvättar ullen försiktigt i ljummet vatten och låter det därefter torka, hängandes i ljuskronan i köket för SMHI har varnat för regn.

Så här ser tofsarna av testfärgat garn ut efter tvätt och torkning när jag lagt dem på de koner som respektive tofs kommer från. Inte pjåkigt för ett första försök.




Tänker att det är bra att beta garnet med alun, har ingen hemma så tar en tur in till apoteket, men, tyvärr har man ingen alun eftersom man förlorat sin leverantör, så garnet får vara obetat tills vidare.

Fortsatte efterforska Alun i livsmedelsbutiker och fler apotek, men, si, det verkar vara en "produkt som gått ur produktion" enligt de fysiska personer jag frågar.

Så, har även läst att det ska gå att beta sitt garn med rabarberblad. Som tur är har vi två ganska rejäla rabarberstånd på tomten, ett "oxalsyrefritt" och ett "vanligt". Vilket som är vilket har jag glömt för många år sedan - tveksamt om jag ens kollade vilket som var vilket när jag planterade dem - någon gång för sådär 20 år sedan. Vi tar ett par blad från vardera, för den händelse det spelar roll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar